Pagina's

vrijdag 24 juni 2011

Welkom!

Welkom op mijn blog, Mooi Zonder Gif!

In oktober 2005 bracht Greenpeace een boekje uit, over giftige stoffen in cosmetica. Zij hadden een heleboel grote cosmeticamerken gevraagd of bepaalde bekende giftige stoffen in hun producten zaten, en of ze die eruit wilden halen. Op basis van de antwoorden kreeg elk merk een kleur: 'groene' merken hadden de stoffen niet in hun producten zitten, 'oranje' merken beloofden de stoffen binnenkort uit hun producten te halen en 'rode' merken hadden de stoffen er wel in zitten, en beweerden (onterecht dus) dat ze niet schadelijk waren, of reageerden helemaal niet op de brief van Greenpeace. Naar aanleiding van dit boekje begon ik wat meer te letten op de dingen die ik kocht. Ik gooide natuurlijk niet meteen alles weg wat ik had, maar kocht iets van een merk op de groene lijst als ik iets nieuws nodig had.


Klik hier voor de 2e editie van de 'gids voor schoonheid zonder gif' van Greenpeace. Het is een pdf-document, dus je kan het opslaan op je computer. =) De lijst is natuurlijk verouderd, en hopelijk zijn een heleboel 'oranje' en 'rode' merken ondertussen groen, maar de merken die toen al 'groen' waren, zijn dat nu natuurlijk nog steeds. Van die merken weet je in ieder geval zeker dat je goed zit.

Ik heb Greenpeace ongeveer een jaar geleden al eens gemaild om te vragen of ze de lijsten zouden willen updaten, maar helaas gaat dat waarschijnlijk niet gebeuren. De website die toendertijd was gemaakt is ook al opgeheven. Ze doen namelijk maar eén ding tegelijk op het gebied van gif. Super jammer natuurlijk.

Maar daarom ben ik deze blog juist begonnen! Het is mijn doel om uiteindelijk alles op het gebied van cosmetica (shampoo, bodylotion, gezichtscrème, make-up) zonder gif te kunnen kopen, maar ik heb de afgelopen jaren gemerkt dat dit nog een stuk moeilijker is dan ik dacht. In de grote Nederlandse beautyblogs wordt af en toe wel een natuurlijk of biologisch product gereviewed, maar ik heb nog niemand gevonden die veel aandacht besteedt aan natuurlijke cosmetica. Ik zeg niet dat ze niet bestaan... ik zeg gewoon dat ik ze nog niet heb kunnen vinden ;)

Dus wil je graag mooi zijn, maar zonder allerlei rotzooi op je gezicht en lijf te smeren? Dan moet je hier zijn! Ik zal producten reviewen die gedeeltelijk of 100% natuurlijk zijn. Ook zal ik de ingrediënten die ik juist wil vermijden bespreken. Waarom zijn ze eigenlijk 'slecht'? En waarom zijn natuurlijke producten 'goed'?

Hopelijk tot snel!
Anne


Geen opmerkingen:

Een reactie posten