Pagina's

donderdag 22 december 2011

Merk: Sóley

In mijn vorige artikel vertelde ik dat ik in Denemarken een aantal biologische producten had gekocht. Alle andere dingen die ik daar heb gekocht (bij de  Helsemin in Vejle), zijn van het IJslandse merk Sóley. Naarmate ik alles ben gaan gebruiken, bedacht ik me vaak hoe jammer het is dat Denemarken en IJsland zo ver weg zijn, want wát een fijne producten! Tot een paar weken geleden, want Biocosmetica, een fijne webshop voor natuurlijke verzorgingsproducten, verkoopt sinds kort bijna alle Sóley producten!



Sóley bestaat pas sinds 2007, toen de in IJsland zeer bekende actrice Sóley Elíasdóttir besloot dat ze genoeg had van de theater- en filmwereld en in haar overgrootoma's voetsporen trad door Sóley Organics op te richten. Het eerste product dat ze uitbracht, was grædir, wat IJslands is voor 'heler'. Grædir is een all-purpose balsem en nog steeds een bestseller.

Sóley maakt vooral gebruik van wilde IJslandse kruiden, die met de hand geplukt worden. Dit is natuurlijk super biologisch, want IJsland is een land waarin heel weinig mensen wonen die de lucht en het water kunnen vervuilen. Net zoals veel andere vulkanische en arctische gebieden is het klimaat er ontzettend schoon en puur. 

Een grappig voorbeeld hiervan is de Blue Lagoon, het bekende wellnessresort met het beroemde vulkanische water wat zo ontzettend goed is voor je huid, vooral voor psoriasis. Dit is eigenlijk gewoon afvalwater van de fabriek die ernaast staat en die warmte-energie uit de grond opslaat (want: vulkanisch = warm). Het was heel grappig om te zien toen ik er was!

Rechtsboven zie je witte wolken van de fabriek!

Ik in de Blue Lagoon. Moet je zien hoe blauw het water is!

Het bijzondere aan de planten in IJsland is dat ze supersterk zijn. Dit komt omdat de zomer in IJsland heel kort is. Ook al is het maar een paar uur per dag donker (wat echt bizar is trouwens), de zomer is echt heel kort en in de winter is het maar een paar uur per dag licht. Daarom moeten de kruiden heel veel energie en voedingsstoffen in korte tijd kunnen opnemen zodat ze de zware winter kunnen overleven. En zo is het ook heel goed voor je huid. Ten slotte gebruikt Sóley essentiële en plantaardige oliën, die biologisch gecertificeerd zijn door Tún, een IJslandse organisatie.

Wat ik altijd een mooie maatstaf voor cosmetica en verzorgingsproducten heb gevonden is het volgende: als je het in je mond zou stoppen, kun je het ook op je gezicht smeren. Hiermee bedoel ik natuurlijk niet dat je je dagcrème moet opeten, maar het is gewoon niet zo erg als je er wat van in je mond krijgt. Dit heb ik alleen met natuurlijke, liefst biologische producten. Vooral lipstick, lippenbalsem en reinigers krijg ik gemakkelijk binnen. Ook neemt je huid alles op wat je erop smeert, dus je krijgt het net zo zeer 'binnen' als wanneer je het in je mond zou krijgen. Sóley vindt dit ook! Ik heb alle producten die ik heb gekocht al wel een keer in mijn mond gekregen, en het smaakt ook niet vies. 

Een veelbelovend merk! Over een week komt hier de eerste review, namelijk van de KISStu mig balsem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten